Tuesday 11 October 2011

PR JAHAT: MJ VS YUS PR (part 4)

Last edited about 7 months ago · Edit Doc · Delete
Soala Jawab Yus dan MJ--> Additional info from Uncle Fuad Omar


Soal Jawab Yus dan MJ

19..Siapa yang menukar bahasa pengantar dari bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris dalam pembelajaran Sains dan Matematik pada ketika jurang pendapatan bandar-luar bandar semakin melebar?

-->isu ppsmi ? Ia dipolitikkan oleh PR, dan masalah isu ini bukanlah pelajar tetapi guru yg malas mengajar…

disekolah pondok bole...h pula pelajar dikampung ini belajar bahasa arab,  kan bahasa arab lebih susah drpd bahasa inggeris.

Kanak2 jika diajar apa sekalipun, mereka cepat belajar dan mempelajarinya kecuali ianya dipoltikkan , maka isu ini menampakkan seolah kerajaan dn ppsmi menyusahkan rakyat kampung.

Persoalannya knp bab belajar bahsa arab boleh pula pelajar2 ni ? knp english tak boleh ?

FO-->  Siapa yang menukar bahasa pengantar dari bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris dalam pembelajaran Sains dan Matematik pada ketika jurang pendapatan bandar-luar bandar semakin melebar?

Sepatutnya PPSMI diteruskan at any cost utk kepentingan pelajar Melayu khasnya.....apa hubungan PPSMI dgn jurang pendapatan bandar - luar bandar......sblm DEB jurang mmg ketara luar bandar - bandar, lepas DEB banyak pelajar dari kpg dpt ke UK (mcm Ir Nizar Jamaluddin), so jurang pendapatan dan pemikiran dpt dikurangkan......

.Apa pasal India skrg cukup maju dlm perubatan, kejuruteraan, pertanian, ICT, nuclear & teknologi angkasa lepas.........sebab utama dia India bahasa pengantar pembelajaran adalah English, bukan Tamil, Hindi, Urdu or Sikh......ilmu berasaskan sains & teknologi hanya boleh dikuasai dlm Bahasa English.

20. Siapa yang mencadangkan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris untuk SPM dan bahasa pengantar Inggeris di universiti2?

-->Bahasa inggeris  PENTING ia adalah bahasa dominan dunia dan  pelajar kolej perlu menguasai bahasa english utk penguasaan ilmu dunia, spt bahsa arab utk ilmu akhirat. Jadi apa masalahnya.

FO--> Siapa yang mencadangkan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris untuk SPM dan bahasa pengantar Inggeris di universiti2? BN or Umno, pasai ianya cukup penting dlm penguasaan ilmu (refer to No 19).....

 21. Siapa yang jual air kepada negara jiran dengan harga 3 sen 1000 liter, dan jual balik kepada rakyatnya sendiri dengan harga 80 sen 1000 liter?

FO--> Siapa yang jual air kepada negara jiran dengan harga 3 sen 1000 liter, dan jual balik kepada rakyatnya sendiri dengan harga 80 sen 1000 liter?

.. Perjanjian itu dibuat semasa Singapore dlm Msia, sama juga mcm Perjanjian Water Rights diantara Kedah & PP, Melaka & Johor dan skrg Pahang & Selangor....masa tu tak dak sapa sangka Singapore akan keluar pada Msia....kita bukan Nujum Pak Belalang....

22. Siapa yang serah blok minyak kepada negara Brunei tanpa persetujuan DUN, Parlimen atau YDPA?

-->2..blok minyak L dan M adalah utk usahasama dgn brunei,  tujuannya ialah utk  minimakan kos operasi dan tambahan keuntungan.

Ianya 1 projek USAHASAMA Brunei-Malaysia

FO --> Siapa yang serah blok minyak kepada negara Brunei tanpa persetujuan DUN, Parlimen atau YDPA?...semak balik PDA tadi, kuasa penuh dlm PDA ialah PM, bukan DR or DUN....so tunggu PR takes over Putrajaya, then hampa buat apa lah apa hampa suka.....

23. Siapa yang cuai menjaga tanahair sendiri hingga Pulau Batu Putih dan Singapura terlepas ke negara orang?

--> soal singapura merdeka bukan soal malaysia menjual singapura tetapi ianya soal politik.
soal batu putih pula adalah bersandarkan dokumen sejarah,  dan bukti dokumen sejarah yg tak dpt malaysia kemukakan berbanding singapura telah menyebabkan kita kehilangan hak tersebut.

Untuk bacaan lebih lanjut, sila baca tentang undang2 persempadanan dunia..

FO--> Siapa yang cuai menjaga tanahair sendiri hingga Pulau Batu Putih dan Singapura terlepas ke negara orang? Ini masaalah undang2 maritime antarabangsa, kita kena hormat keputusan ICJ.....pasai apa masa kita menang Sipadan & Ligitan dgn Indonesia kat ICJ tak dak org puji....steady lah, jgn main kutuk aje....

24. Siapa yang menghapuskan tulisan jawi dari diajar di sekolah2?

-->tulisan jawi masih lagi diajar diseklah sehinga saat ini, dan ia diajar disekolah dan bukannya ditempat2 lain termasuk di pejabat DAP.

FO--> Siapa yang menghapuskan tulisan jawi dari diajar di sekolah2?...Org yg bertanya ni agaknya tak mau belajar Jawi.....akun pun malu dgn anak2 aku pasai jawi ni, depa lebih pandai pada aku, malah depa boleh Bahasa Arab, masa aku pi Umrah dgn depa, depa lah yg jadi translator....

25. Siapa yang kata Sekolah Agama Rakyat (SAR) tempat melahir militan dan ekstrimist?

-->Tiada siap yg kata  SAR itu tpt melahirkan militant dan extremisy, hanya  pas yg cuba tunjukkan kpd semua bahawa  budak2 pun sokong pas.

Sebenarnya PAS yang telah exploitasi dan manipulasi budak2 utk poltik.
Persoalannya: Ajaran islam utk tarbiyah manusia  ataupun perlembgaan pas utk tarbiah kan manusia ?

FO--> Siapa yang kata Sekolah Agama Rakyat (SAR) tempat melahir militan dan ekstrimist?.....setuju dgn jawapan tu, lebih baik fokus kpd SMAP......

26. Atas alasan itu, siapa yang menghentikan geran perkapita kepada SAR hingga menyebabkan sebahagian institusi pendidikan agama hidup segan, mati tak mahu?

Sekolah agama rakyat (SAR) adalah sekolah pas dan  pas nak guna $$ rakyat utk propaganda poltik mereka, itu adalah strategi politik PAS yang telah diketahui umum

KAFA juga telah diaktifkan utk menggantikan SAR. Kerajaan juga byk membina SAR dan sekolah agama kebangsaan di semua tempat termasuk di KL.

Itu belum masuk lagi aliran agama (kelas2 khas) di sekolah2 kebngsaan…

FO--> Atas alasan itu, siapa yang menghentikan geran perkapita kepada SAR hingga menyebabkan sebahagian institusi pendidikan agama hidup segan, mati tak mahu? In the first place Sekolah tu merupakan Sekolah Swasta, mmg tak ada peruntukan bantuan, so soalan menghentikan tak timbul walaupun pernah diberi......

27. Siapa yang mencadangkan pelan pembangunan Kg Baru Kuala Lumpur hingga membuka milikan kepada 40% bukan Melayu?

-->setakat cdgn shj, lagipun tak  terlaksana lagi  dan usul itu dah pun ditolak

dan teruk lagi PAS yg bagi kuasa sokongan 100 % kpd DAP. Kuasa politik diserahkan kpd DAP…

FO--> Siapa yang mencadangkan pelan pembangunan Kg Baru Kuala Lumpur hingga membuka milikan kepada 40% bukan Melayu? ...cerita Kpg Baru ni sejak 13th Mei lagi, mcm2 cadangan, apa pun tak jadi kerana tidak mendapat kata sepakat daripada penduduk asal.......malahan ada penduduk asal yg sudah tua sanggup jual pada bukan Melayu, kerana ingin merasa nikmat sblm sakit or meninggal, tapi Kerajaan BN yg tidak benarkan....

28. Siapa yang kekang akta2 maklumat, Auku dan pandangan2 kedua orang Melayu supaya orang Melayu senang diperbodohkan?

-->bukan kekang tapi kawalan tertentu. kalau dihalang  mana boleh ada individu yang   merapu dan meropyan dlm fb tenet blog…

FO--> Siapa yang kekang akta2 maklumat, Auku dan pandangan2 kedua orang Melayu supaya orang Melayu senang diperbodohkan? Akta2 tu utk semua rakyat Msia....apa pasal pula Melayu yg diperbodohkan. AUKU pula sudah lama, sblm AI jadi Menteri Pelajaran lagi, tujuan nya nak bagi Melayu pandai le......jgn dok melalak tak tentu pasal.

29. Siapa yang naikkan harga petrol,diesel dan barangan asas kepada ketika Melayu adalah golongan majoriti yang miskin di negara ini?

-->Turun naik harga  brangan  bukan sbb bangsa ataupun kaya miskin.  harga barngan naik sbb tekanan pasaran dunia ke atas komoditi tersebut.

  yg suka menambahkan  punca menaikkan harga barangan  adalah pr pas dap pkr krn sibuk berdemo dengan tujuan utk huru harakan kestabilan  poltik Negara. Semua faktor inilah yg sebabkan kenaikan harga barang.

FO--> Siapa yang naikkan harga petrol,diesel dan barangan asas kepada ketika Melayu adalah golongan majoriti yang miskin di negara ini? ...cukup bodoh punya soalan......dah harga pasaran dunia naik, apa kita boleh buat, tu pun Kerajaan berbelanja RM 40B/setahun utk subsidy aje, kalau tidak kantoi sekawan......dan pasai tu le Kerajaan is pushing for NEM/ETP supaya Melayu keluar dari kepompong kemiskinan, setakat dok berguling atas jln apa pun tak jadi...

30. Siapakah pula yang memperbodohkan dirinya konon mengaku Melayu sedang nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) dibuang dan diguna bahasa penjajah UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION (UMNO)?

-->pas ditubuhkan dgn nama  dalam bahasa inggeris juga iaitu Pan Malysian Islamic Party kerana  semua pendaftaran pada waktu dulu adalah dlm bahasa inggeris sbb british mentadbir negara

Jika penggunaan bahasa inggeris itu dikatakan memperbodohkan diri, mengapa dalam Harakah ada  kolum bahasa english?

Dan mengapa PAS berkempen politik dan muncul di dalam wawancara berbahasa Inggeris, selain drp itu ada juga bahasa cina dan tamil…adakah PAS sebenarnya sedang memperbodohkan diri mereka?

FO--> Siapakah pula yang memperbodohkan dirinya konon mengaku Melayu sedang nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) dibuang dan diguna bahasa penjajah UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION (UMNO)?

Apa makna Pas dan kenapa ditukar kpd Pas padahal sblm ni org putih juga PMIP....pasai apa Pas pun pakai Presiden, padahal masa Asri dulu Yang Di Pertua......Umno mudah disebut, Pakembar susah sikit, aganya pasai di tukar PMIP kpd Pas....tapi Pas tak dak makna terus....

No comments:

Post a Comment