1.8 % perbezaan knaikan gaji purata antara index negara dgn indeks global adalah memadai kerena jumlah purata kenaikan gaji global tersebut tidak mengambil kira perbezaan nisbah kenaikan ekonomi dn lain lain faktor spt gdp sesebuah negara tersebut dn pendapatan per kapitanya.
dn perbezaan in adalah dlm jangka waktu 10 tahun iaitu 2000-2010..bermakna kenaikan tersebut adalah stabil dlm 0.8 & setahun, tetapi indeks ini tidak mengambil kira pelbagai insentif yg diberi kerajaan spt dn swasta spt bonus , kenaikan dividen epf dn pelbagai insentif lain.
jika dicampur dgn pelbagai insentif tersebut..maka angka kenaikan pasti mencapai sehingga tahap 15 % , angka ini adlah sihat dlm perkiraan ekonomi.
2.4 % perbezaan dlm jangka waktu 19 tahun iaitu antara 1990-2009 ,sebenarnya penurunan kuasa beli sebanyak 4 % selama 19 tahun adalah 1 pencapaian besar negara dlm sektor ekonomi kerana jika diambil purata 4% selama 19 tahun , maknanya penurunan tersebut hanya sekitar 0.0000002 % setahun..dn angka ini amatlah kecil sekali jika dibandingkan dgn negara lain !!!
3.jika hanya 40 % dlm linkungan isi rumah yang berpendapatan kurang dari RM1,500 sebulan, dimalaysia..bermakna..hebtlah malaysia kerana negara lain lbih teruk drpd ini dn negara mereka tiada apa insentif ataupun subsidi spt mana dimalaysia utk mengimbangi faktor indeks ini.
4.tidak benar sama sekali 3 drpd 4 keluarga dlm katorgeri ini adlah bangsa melayu bumiputra , bumiputra juga melibatkan rakyat sbh sarawak yg bukan melayu . jelas sekali , andaian statistik ini kurang tepat dn tidak kukuh.
5.dlm jumlah 34 % pekerja malaysia tersebut , ia meliputi juga pekerja asing yg menguasai 40 % drpd jumlah 34 % tersebut , dn mereka x boleh diambil kira sbg statistik ! begitu juga jenis kerja yg mereka buat , jenis kerja yg mereka buat tidak mencapai tahap gaji rm 1000 , cthnya...perkerjaan spt pembantu kedai ataupun yg sewaktu dgnnya.
6.subsisdi kerajjan bukan saja utk barngan komoditi , tetapi ada juga subsidi utkk industri , pengunaan subsidi perli diimbangkan kpd semua sektor dn katorgeri agar industri tersebut dpt bertahan dn rakyat masih dpt bekerja dn mendapat gaji.
7. jika subsidi industri tidak diberi perhatian , maka subsidi utk barangan lain akan menjadi x guna , kerana apa bila subsidi industri tidak dikawal , maka akan wujud maslah pengganguran kelak.syarikat x mampu membayar gaji dn beroperasi dn pekerja kehilangan kerja dn seterusnya tiada wang utk membeli dn fakltor ini akan menyebbakan ressesi dn inflasi !
8. masalah hutang bukan lah maslaah negara , kerana diketahui bahawa , ada mereka yg brduit tetapi tetap mengelak membayar wang ataupun memperlahankan ataupun menagguhkan pembayaran.
No comments:
Post a Comment