Thursday 20 October 2011

Siapa Jahat: Ekonomi Malaysia (Part 3)



  • AxZza AzZxs hello Tun tak payahlah kau pusing sini kau pusing sana peninglah..kau kata vietnam sebab minyak dan indonesia pelaburan yg kita x nak....hakikatnya sekarang ni...FDI INdonesia dan Vietnam mengatasi Malaysia...maksudnya pelaburan asing yg masuk ke negara tersebut mengatasi Malaysia....kenapa kalau ikut tun spt diatas tapi hakikatnya kenapa nak melabur disana kenapa tak nak melabur di Malaysia. tentang IMF tu kita melihat contoh Korea Selatan yang telah mengambil pinjaman IMF, mereka telah membiarkan syarikat-syarikat Korea Selatan bangkrap dan tidak diselamatkan oleh kerajaan(dipanggil chaebol.)
    Syarikat seperti Kia Motors dibiarkan bangkrap dan dibeli oleh Hyundai. Samsung Motors dibiarkan ditutup begitu sahaja. Malahan, syarikat pembuat minuman Korea, telah dijual kepada Coca Cola.
    Dari 30 lebih “cheabol” yang wujud sebelum 1997, hanya 18 sahaja yang mampu bertahan. Kerajaan Korea Selatan tidak mengambil apa-apa tindakan untuk menyelamatkan syarikat-syarikat yang bangkrap. Tidak seperti Mahafiraun yang menyelamatkan syarikat2 yang rugi dan tidak berdaya maju.
    Kerajaan Korea telah membuat reformasi keatas "chaebol"2 ini. Mana yang tidak berdaya maju, telah ditutup selaras dengan kehendak dan syarat2 IMF. Hanya yang berdaya maju sahaja dibiarkan hidup.
    Anwar Ibrahim tidak setuju dengan “bail-out” Mahafiraun. Duit rakyat patut digunakan untuk membantu rakyat Malaysia diwaktu kesusahan yang begitu teruk pada masa itu akibat kejatuhan ekonomi 1997.
    Tapi Mahafiraun mahu duit rakyat digunakan menyelamatkan kroni-kroni beliau. Rakyat Malaysia boleh pergi jahanam.
    Kesannya boleh dilihat seperti hari ni......ini realiti bukan persepsi
    12 minutes ago · Like · 1 person

    ====================

    Tun Maharezza II yb aa..hahahaha..ap ajdi dgn syarikat yg mereka x selamatkan tu ? dn apa jadi kpd pemimpin mereka ? x ingat ke ? hahahahahahahaa...dn apakah sukatan realiti tahap ekonomi korea tu seleps guna imf ? hahaha..knp bank bank dn industri mereka jatuh teruk ? hahahahah..ada jwpon x yb aa ? hahahaha
    A few seconds ago · Like

    ----------

    ''kenapa kalau ikut tun spt diatas tapi hakikatnya kenapa nak melabur disana kenapa tak nak melabur di Malaysia.''

    -- hahaha..sbb di malaysia mereka x dpt nak amik alih syarikat potensi besar kita kerana kawal sendiri....x spt yg mereka rancangkan..tapi di indon dn vietnam dn korea..mereka buats esuka hati saja..habis syarikat mereka dikuasai oleh zionis !@!!

    ''Anwar Ibrahim tidak setuju dengan “bail-out” Mahafiraun. Duit rakyat patut digunakan untuk membantu rakyat Malaysia diwaktu kesusahan yang begitu teruk pada masa itu akibat kejatuhan ekonomi 1997.''

    -- ahah.anwar lah yg mahu naikan kadar bunga kpd 16 %..dn jika ia dilakukan..maka habislah semua syarikat potensi besar dimalaysia dn syraikat tersebut dgn mudah akan diserahkan anwar kpd mereka zionis tu...hahahaha..ini lah percaturan poltik-ekonomi..hahah..x kan x tau ?

    jika nawra mahu mebantu rakyat..anwar x perlu naikan kadar bunga kpd 16 %..jika anwar naikan kadarv tersebut kpd 16 %..habis semau rakyat bankrap !!! kerana semau rakayat ada hutang bank spt loan rumah dn kereta..u bayangkanlah sendiri..hahahahaha..
    2 seconds ago · Like ·  · Unsubscribe

      • Mask Rider statement bernas..pemikiran yg kritis..
        30 March at 00:36 ·  ·  1 person
      • Mask Rider tp malangya..tersungkur...hahaha
        30 March at 00:36 ·  ·  2 people
      • Mohd Haslam statement ...membantu perkembangan minda ambo...tq
        30 March at 06:50 · 

No comments:

Post a Comment